Stayclassy får varsel om milliongebyr: – En heksejakt
Stayclassy er ikke enige i Forbrukertilsynets varsel om 1,5 millioner kroner i gebyr for brudd på markedsføringsloven. De varsler at saken blir advokatmat.
Økonomi og næringsliv: Forbrukertilsynet har over en lengre periode mottatt klager på nettbutikken Stayclassy, og har ved flere anledninger vært i kontakt med selskapet med tydelig beskjed om at de må innrette seg etter loven.
Slik innleder tilsynet sin pressemelding – der de varsler at de vil gi selskapet et gebyr på 1,5 millioner kroner. Bakgrunnen er en kampanje fra 31. oktober.
– Vi mener Stayclassy villeder forbrukeren gjennom markedsføring ved å ikke opplyse om førpriser og ved å gi inntrykk av at prisen er satt ned, når den i virkeligheten ikke er det, sier Trond Rønningen, direktør i Forbrukertilsynet.
– Vi har konkret fulgt tilsynets veiledning under «black november» i år. Synes det er hårreisende. Vi handlet i god tro om at vi fulgte retningslinjene. Det blir advokatmat rundt etterspillet av varslene, sier daglig leder i Stayclassy, Thomas Holstad.
Tilsynet mener også at Holstad har vært sterkt involvert i markedsføringen og varsler derfor at han må betale 400.000 kroner for medvirkning til villedende markedsføring.
Det oppleves som et slag i ansiktet, sier Holstad til avisen
– Det har vært en heksejakt rundt meg og selskapet i lengre tid. Opplever å ikke bli trodd og hørt, sier Holstad.
– Når dette ikke blir gjort, og vi fortsatt ser grove brudd, må vi reagere med et varsel om økonomiske sanksjoner, sier Rønningen.
Stayclassy har fått frist til 2. januar til å kommentere varslene, før Forbrukertilsynet fatter vedtak.
Stayclassy er kjent for blant annet salg av elektriske sparkesykler, hoverboard og små elektriske kjøretøy.
Til Dagens Næringsliv (DN) sier selskapet at de bestrider anklagene og at kampanjen er diskutert med tilsynet.
Rønningen sier i tilsynets pressemelding at det har vært omfattende veiledning, og at daglig leder har hatt god mulighet til å rette opp feilene.
(©NTB)








