Ny sveisemetode for verdens lengste flytebru
Lasersveising ved hjelp av roboter skal gi lavere kostnader og klimautslipp under byggingen av verdens lengste flytebro over Bjørnafjorden.
Hordfast: Lasersveising ved hjelp av roboter gir mindre klimagassutslipp, mindre materialforbruk, jevnere konkurranse mellom entreprenører, kortere byggetid og dermed reduserte kostnader, sier Kjell Håvard Belsvik i Statens vegvesen til Teknisk Ukeblad.
I begge ender blir den 5,5 kilometer lange brua i Hordfast forankret i land, og den blir i tillegg forankret til bunnen flere steder langs strekningen over fjorden, som har dybder på nær 600 meter.
Brua skal flyte på pongtonger med 100 meters mellomrom og skal hovedsakelig bygges i stål.
– Alle stålkonstruksjonene til brua kan føyes sammen ved hjelp av robotisert lasersveising. Teknologien finnes, og det er på tide å ta den i bruk for entreprenørene, sier Vegvesenets delprosjektleder, Kjell Håvard Belsvik til ukebladet.









