Kunstig intelligens sentralt i skolearbeid
Kunstig intelligens blir like sentralt i skolearbeidet som kalkulatoren da den kom i skolen. Det mener ekspertene. Flere lærere fortviler.
Kunstig intelligens: Den kan skrive artikler, analysere dikt og jobbe kreativt. Nå har lærerne sendt bekymringsmelding til Stortinget om «ChatGPT», som allerede er i bruk av norske elever, melder NRK.
Ny kunstig intelligens-teknologi gjør det skremmende enkelt for norske elever å jukse på skolen, skriver kanalen.
Dataprogrammet bruker kunstig intelligens til å gjøre alt fra å kode en fullstendig app, til å analysere dikt av Henrik Ibsen. Teksten som produseres, finnes ikke noe annet sted.
Dette er den store diskusjonen på norske lærerværelser om dagen.
Mandag denne uken rant begeret over, ved at Landslaget for norskundervisning sendte bekymringsmelding til stortingspolitikerne.
Ki-ekspert Morten Irgens har forståelse for at lærere sliter med å forholde seg til det nye verktøyet, men selv ser han ikke det store problemet.
– Det er mange som kommer til å rive seg i håret, men jeg gjør ikke det. Som med all teknologi tilpasser vi oss. Mer vekt på muntlig deltakelse i klassen, muntlige eksamener, deltakelse i gruppearbeid, vise personlig at man kan ting. Så kan studentene bruke chatboter og andre avanserte verktøy på samme måte som man har brukt biblioteket, sier han til kanalen.
Teknologien er også svært nyttig når man trenger svar på til dels kompliserte spørsmål. Det går mye raskere å skaffe seg kunnskap med denne tjenesten sammenlignet om mann skal søke opp informasjonen selv på nett. Det kan gjøre læring både bedre, mer effektivt og mer tilgjengelig.









