Kjøpesentrene har nedgang i omsetingen
I årets tredje kvartal isolert sett var det en nedgang i omsettingen på 1,5 prosent. Samlet sett de tre siste kvartalene har både Amanda og Oasen en økning på henholdsvis 4,5 og 3,4 prosent.
Næringsliv: Omsetningen i Norges 60 største kjøpesentre økte med 9,5 prosent til i overkant av 70,5 milliarder kroner i årets tre første kvartaler, viser tall fra Kvarud analyse ifølge Finansavisen.
Sammenligner man med samme periode i 2019 – det siste normale året før corona traff landet – er veksten på hele 14 prosent.
– Vi må tilbake til jappetiden for å se lignende veksttakter. Men veksten har falt gjennom året, sier Tore Kvarud i Kvarud Analyse.
I første kvartal var veksten 18 prosent, i andre kvartal 15 prosent og i årets tredje kvartal isolert sett var det en nedgang på 1,5 prosent.
Det tyder på at renteøkning, strømregningene og den sterke prisveksten på mange varer begynner å merkes. Nå strammer konsumentene inn.
Analysebyrået forventer videre nedgangen i fjerde kvartal.
– Det er rart hvis nedgangen ikke fortsetter. Men ser man på samtlige kjøpesentre i Norge må vi få en nedgang på 13-14 prosent i fjerde kvartal hvis omsetningen skal bli lavere enn i 2021. Jeg tror ikke vi havner der, sier Kvarud til avisa.









