Menu
Foto: Gorm Kallestad / NTB

Forsinkelser på Follobanen og Gjøvikbanen

En signalfeil fører lørdag til problemer i togtrafikken på Follobanen mellom Oslo S og Ski. Heller ikke på Gjøvikbanen ved Nittedal går ting som det skal.

Av NTB | 18.12.2022 09:16:03

Økonomi og næringsliv: Lørdag morgen førte en signalfeil til forsinkelser på Follobanen mellom Oslo S og Ski.

– Vi jobber med å rette feilen, men vet ikke hvor lang tid det vil ta, skrev Bane Nor klokken 7.41 lørdag morgen.

En drøy time senere var meldingen endret fra at det var forsinkelser, til at det var fare for forsinkelser på strekningen mellom Oslo S og Ski. Ifølge Vy kjører togene med redusert hastighet på strekningen.

Berørte toglinjer er Oslo S – Halden (Østfoldbanen RE20), Oslo S – Mysen – Rakkestad (Østfoldbanen østre linje, R22), Oslo S – Ski (Follobanen R23) og Oslo S- Ski – Moss (R21).

– Det er forsinkelser på grunn av en feil på en sporveksel ved Nittedal. Vi jobber med å rette feilen, men det kan ta tid, opplyser Bane Nor klokken 8.22.

Vy opplyser at det er færre spor i bruk og togene kommer til å kjøre i kø.

Her er de berørte linjene Oslo S – Gjøvik (Gjøvikbanen RE30) og Oslo S – Jaren (R31).

Konserndirektør for drift og teknologi, Sverre Kjenne i Bane Nor, sier utfordringene i stor grad ligger utenfor den nye Blixtunnelen på Follobanen. Han peker på onsdagens avsporing av et tog mellom Ski og Kråkstad, en trøblete sporveksel på Oslo S og hendelsen i Romeriksporten som noen av forstyrrelsene som har ført til en trøblete oppstartsuke for Follobanen.

– Det har vært en uke som har vært dårlig for jernbanedriften i området, og det beklager vi. Men vi vurderer ikke driften av jernbanen ut fra fire dager. Jeg håper vi kommer sterkere tilbake, sier Kjenne.

På Gjøvikbanen er det en sporveksel som skaper problemer lørdag.

Follobanen har hatt en tung start etter åpningen av den nye tunnelen. Tallene viser 166 forsinkede tog, 31,1 forsinkelsestimer og totalt 146 avganger som var helt eller delvis innstilt på sine fire første dager, skriver Bygg.no.

(©NTB)

Flere nyheter: