Menu
Flyet med åtte fallskjermhoppere og én flyger om bord styrtet da det skulle ta av fra flyplassen i Örebro i Sverige. Foto: Jeppe Gustafsson / TT NYHETSBYRÅN / NTB

Ekspert mener sikkerheten må skjerpes etter to flyulykker knyttet til fallskjermhopping

Etter to alvorlige flyulykker i forbindelse med fallskjermhopping i Sverige på to år bør regelverket skjerpes, mener flysikkerhetsekspert Hans Kjäll.

Av NTB | 09.07.2021 14:24:07

Sport: Dagen etter at ni personer mistet livet i en flyulykke i Örebro, vil sikkerhetseksperten ha en gjennomgang av det svenske regelverket.

– Det er ikke pilotens skyld at regelverket ikke holder, sier Kjäll til nyhetsbyrået TT.

Sikkerhetseksperten er blant annet kritisk til at operatøren selv utfører tilsynet, som innebærer at et dokument blir fylt ut og sendt tilbake til tilsynsmyndighetene.

– Hvis du ser på resultatet med 18 omkomne på to år, er dette feil metode. Tilsynet må gå tilbake til et nivå der man ser på virkeligheten og ikke et papir, sier Kjäll. Flyulykken i Umeå i juli i 2019 kostet også ni mennesker livet.

Flyet som krasjet torsdag kveld, var ifølge luftfartsregisteret i Sverige en modell fra 1966, ifølge flysikkerhetseksperten.

Det var åtte fallskjermhoppere og én flyger om bord i flyet, som styrtet da det skulle ta av fra rullebanen torsdag kveld. Politiet ble varslet om ulykken i 20-tiden.

– Vi så at det ikke var liv å redde, sa Staberyd.

Etterforskere fra den svenske havarikommisjonen undersøker vraket og forsøker å finne årsaken til styrten. Flyet skal være et innleid fly av typen DHC-2 Turbo Beaver, ifølge det svenske fallskjermforbundet.

– Arbeidet så langt går ut på at intervjuer blir gjennomført med flygeledere og vitner på stedet. Vi har tatt en første kikk på vraket og omgivelsene, sier avdelingsleder Peter Swaffer i havarikommisjonen.

Målet er nå å hente ut flyet så snart som mulig og ta det til et undersøkelsesrom i Strängnäs.

Svenska Yle skriver at slike fly ofte ikke har noen ferdskriver, noe som gjør det vanskeligere å etterforske hva som har gått galt.

– Tankene går til Umeå, og vi har den hendelsen som et scenario når vi har øvd. Men nå jobber vi ubetinget med denne hendelsen, vi trekker ingen paralleller til Umeå, sier han.

Også i denne ulykken omkom åtte fallskjermhoppere og en flyger. Ulykkesrapporten konkluderte med at småflyet som styrtet, både var lastet for tungt og feil.

– Jeg tenker på dem som er rammet, på deres familier, samt nære og kjære i denne svært vanskelige stunden. Jeg vil få uttrykke min dypeste deltakelse i deres sorg, sa statsminister Stefan Löfven til Expressen.

Kong Carl Gustaf kondolerte de etterlatte.

– Familien min og jeg tenker i dag særlig på alle dem som sto nær de rammede personene, sier han i en uttalelse.

Det ble rekvirert en krisegruppe til flyplassen, der mange bekymrede pårørende hadde møtt opp. Også flere prester rykket ut, og kirker i området åpnet dørene for sørgende fra fredag morgen.

Mats Brantsberg, som er sikkerhetssjef i Örebro kommune, sa de har bidratt med krisestøtte gjennom natten.

– Dessverre er våre sjanser for å redde liv praktisk talt null når vi ankommer og finner ut at flyet har brent, sa redningssjef Peo Staberyd på en pressekonferanse fredag.

Den svenske havarikommisjonen sendte to etterforskere til åstedet torsdag kveld. I løpet av 30 dager skal de levere en innledende rapport om ulykken, mens den endelige rapporten vil være klar om et år.

Ulykken minner om ulykken i Umeå i juli i 2019, men Niclas Hellgren i Bergslagen-politiet sier at all oppmerksomhet nå er rettet mot torsdagens flystyrt.

Mange i Sverige har uttrykt sorg og fortvilelse etter ulykken.

(©NTB)

Flere nyheter: