Menu
E 134
Tre og en halv time fra Haugesund til Oslo kan gi grunnlag for busstrafikk i stedet for fly. Særlig er tilkoblingen til kyststamveien (E39) interessant, mener professor Dag Bjørnland. Foto: PRIVAT

Vil ha bedre totalløsninger for E134

I planleggingen mot bygging av ny E 134 over Haukeli, vil Fremskritspartiet ha bedre totalløsninger også for Haugalandet og Sunnhordland.

Av Egil M Solberg | 24.01.2015 09:18:51

– Skal vi lykkes må vi tenke lengre strekninger – ikke klattevist og delt. Da kan vi bygge billigere og planlegge bedre totalløsninger, sier fylkesvaraordfører Terje Haleland (Frp).

Den faglig rapporten er nå lagt frem, men det er fortsatt ikke bestemt hvordan veitraseen skal bli, eller hvordan detaljløsningen skal bygges.

Den store trafikkveksten som er ventet, setter også det lokale veinettet på prøve i Haugaland- og Sunnhordland området.

– Med Rogfast får vi firefelts vei mellom Stavanger og Bergen. Det må vi også ha på størsteparten av strekningen på E 134, sier Halleland.

– Ved å planlegge lengre strekninger, kan vi bygge billigere og planlegge bedre totalløsninger. Vi kan også få med flere og utenlandske entreprenører for å bygge rimeligere, sier Halleland til Radio Haugaland.

Flere nyheter: