Tunnel kan bli erstattet med ferje
Det blir nå vurdert å sette inn ferjer som erstatning for Bømlafjordtunnelen.
Bømlafjordtunnelen: Statens Vegvesen frykter at Bømlafjordtunnelen blir en flaskehals når ny firefelts E39 mellom Stord og Os er på plass, og har startet en konsekvensutredning for å finne nye løsninger, skriver Stord24.
Det blir trolig behov for å doble kapasiteten på strekningen innen 2050.
Alternativene som nå legges frem varierer fra flytebro til ny ferjeforbindelse.
1. Parallelt tunnelløp (samme stigning som i dag). I første omgang som rømningstunnel, senere utviklet til trafikkløp. Ny Stordabru når trafikken krev det.
2. Parallelt tunnelløp (samme stigning som i dag). Skinnegående løsning der kjøretøy, spesielt tunge, blir transportert gjennom.
3. Ny tunnel med to løp og stigning < 5% (i same område som dagens tunnel, eller annen trase, flere forslag til tunnelinnslag på begge sider). Eventuelt med røyrbro i Digernessundet for å redusere lengde og kunne kople på E39 ved Heiane
4. Flytebro (ev. via Føyno, mellom flere aktuelle brofester på begge sider). Krever svært stor seilingshøyde eller hevebro, eventuelt så langt inne at den ikke er til hinder.
5. Rørbro (flere aktuelle tilkoblingspunkt på begge sider).
6. Ferjeforbindelse med autonome ferjer med ti minutters frekvens.
Dette melder Stord24.









