Menu
Illustrasjonsbilde: Statens Vegvesen.

Rogfast blir utsatt – igjen

Tildelingen av den første av tre store tunnelkontrakter i Rogfast er utsatt i en måned, opplyser Statens vegvesen.

Av Egil M Solberg | 14.09.2022 12:39:01

Rogfast: Tre entreprenører får ny sjanse til å gi pris på den neste Rogfast-kontrakten, som Statens vegvesen mener skal koste 3,5 milliarder kroner.

Det er snakk om tunnel med en lengden på 9 kilometer, totalt 18 kilometer toløpstunnel. I tak og vegger skal det være betongelementer. Det skal også bygges 14 tekniske bygg og 7 pumpestasjoner og 125 meter fire felts vei i dagen.

Selskapene som deltar i konkurransen er:

* China Communications Construction Co, Ltd.
* Arbeidsfellesskapet Hæhre Entreprenør AS, LNS AS og Risa AS
* Arbeidsfellesskapet Implenia Norge AS og Stangeland Maskin AS

Nå utsettes prosessen med én måned

Disse leverte sitt første tilbud 18. mai. Det andre – og endelige – tilbudet skulle leveres til Statens vegvesen 26. august. Deretter skulle Vegvesenet evaluere hvert tilbud og konklusjonen være klar 20. september, skriver Aftenbladet.

Denne siste delen er nå utsatt med én måned. Vegvesenet vil gå en ekstra runde med alle de tre tilbyderne, skriver avisa.

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF). Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Rogfast blir utsatt igjen

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) har fått stanset Rogfast-byggingen. Han mener kostnadene er for usikre. - Ap og Sp har sviktet oss, sier stortingsrepresentant Terje Halleland (FrP).

Av Egil M Solberg | 05.06.2020 13:25:28

Rogfast: FrP hadde sendt inn et forslag som skulle sikre rask igangsettelse av prosjektet igjen.

– Vi mener byggingen kunne vært startet opp igjen, mens man jobbet med kostnadene senere i prosjektet, opplyser stortingsrepresentant Terje Halleland.

Han er hoderystende til at prosjektet nå stopper helt opp i minst et halvt år fremover, mens Hareide og departementet ser over kostnadene med byggingen på nytt.

– Vi står midt i en krise og da er det galskap ikke å sysselsette folk i et prosjekt det tross alt er bred enighet om at skal fullføres, sier Halleland.

Hør intervjuet på vår podcast

Flere nyheter: